تکامل و بلوغ سیستمهاي تأمین آب شرب در کشور و افزایش شمار تصفیه خانه هاي فاضلاب در حال بهر ه برداري و
توسعه ي روز افزون تصفیه خانه هاي فاضلاب در سالیان آتی از یک سو و اهمیت و حساسیت این ساز ه هاي آبی و
سرمایه هاي ملّی به نحوي که توقف سرویس دهی آنها می تواند تبعات فنّی و اجتماعی و زیست محیطی جبران ناپذیري را
ایجاد نماید، از سویی دیگر، لزوم توجه و دقت در بهره برداري و نگهداري بهینه ي این سازه ها را روشن می سازد . بدیهی
است که حفظ و صیانت از این سرمایه هاي عظیم ملی تنها توسط نیروهاي متخصص، کارآمد، با اراده و با انگیز ه هاي
قوي مادي و معنوي و نیز تجهیزات کافی و مدرن میسر می سازد.
با توجه به مراتب فوق و در راستاي سیاست هاي دولت و اصل 44 قانون اساسی و سیاست هاي وزارت نیرو در
برون سپاري خدمات بهره برداري و نگهداري از تأسیسات آب شرب و فاضلاب به بخش غیردولتی و سایر الزامات قانونی، با هدف ایجاد ظرفیت در بخش غیردولتی و آماده سازي بسترهاي لازم براي ورود بخش خصوصی در انجام خدمات
بهره برداري و نگهداري ، این موضوعات از طریق تشخیص صلاحیت شرکت هاي متقاضی بهر ه برداري و نگهداري از
تصفیه خانه هاي فاضلاب، آب شرب و جمع آوری فاضلاب روش هاي ارزیابی و نحوه محاسبه امتیاز عوامل مؤثر در تشخیص صلاحیت انجام خواهد شد.
مسئولیت اجرای اینآیین نامه درشرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و زیرمجموعه آن، بر عهده مدیران عامل میباشد. مسئولیت نظارت برحسن اجرای این آیین نامه برعهده معاونت امور آب و آبفا ( دفتر نظام های بهره برداری وحفاظت آب و آبفا ) میباشد.
که در این حوزه 3 رتبه با عناوین ذیل به شرکت های با ضوابط خاصی اعطا خواهد شد :
1) شرکت هاي به ه برداري و نگهداري ازتصفیه خانه هاي فاضلاب
2) شرکت هاي بهره برداري و نگهداري از شبکه هاي جمع آوري فاضلاب
3) شركت هاي بهره برداري و نگهداري از تاسیسات آب شرب (شركت هاي راهبر تأسیسات آب)